The Effect of Talking Stick on Students' Islamic Religious Education Learning Outcomes
DOI:
https://doi.org/10.70588/suluahpasaman.v2i2.498Keywords:
Cooperative, Talking Stick, LearningAbstract
The low learning outcomes of Islamic Religious Education (PAI) cause problems for students who do not dare to express their opinions in class. This study aims to understand the effect of the Talking Stick learning model on students' PAI learning outcomes. This research is a field research with a quantitative research method that uses an experimental approach. Sampling using purposive sampling technique. Data collection in this study used test instruments. Data processing and analysis using statistical data. So obtained the results of the Talking Stick learning model with an average value of 81.6 learning outcomes.
References
Adnyana, M. E. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Stad Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar. Indonesian Journal Of Educational Development (Ijed, 1(3), 496–505. Https://Doi.Org/10.47467/Mk.V20i2.643
Ali, A. M., Satriawati, S., & Nur, R. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Menggunakan Metode Eksperimen Kelas Vi Sekolah Dasar. Ptk: Jurnal Tindakan Kelas, 3(2), 114–121. Https://Doi.Org/10.53624/Ptk.V3i2.150
Anitasari, R. W., & Utami, R. D. (2022). Implementasi Media Articulate Storyline Dalam Pembelajaran Sebagai Penunjang Pelaksanaan Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5926–5935. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i4.3167
Anwar, M. (2021). Kaidah Fiqih Bila Yang Halal Bercampur Dengan Yang Haram. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 20(2), 186–200.
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis Atas Model Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam. Tarbawy: Indonesian Journal Of Islamic Education, 6(1), 19–32. Https://Doi.Org/10.17509/T.V6i1.20569
Azizah, N., & Nugraha, A. W. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Paikem Didukung Model Talking Stickterhadap Hasil Belajar Siswadalam Pembelajaran Tematik Studi Pada Siswakelasv Di Sdn 1 Moyoketen Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 4(02). Https://Doi.Org/10.29100/Jpsd.V4i02.1386
Batubara, Y. A., Farhanah, J., Hasanahti, M., & Apriani, A. (2022). Pentingnya Layanan Bimbingan Konseling Bagi Peserta Didik. Al-Mursyid: Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan Dan Konseling Islam (Ikabki, 4(1). Https://Doi.Org/10.30829/Mrs.V4i1.1197
Dwijayanti, R., & Syafril, S. (2024). An Analysis of Linguistic Intelligence in Gifted and Talented Children of Muslim Schools. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 3(3). https://doi.org/10.24036/insight.v3i3.185
Darim, A. (2020). Manajemen Perilaku Organisasi Dalam Mewujudkan Sumber Daya Manusia Yang Kompeten. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 22–40. Https://Doi.Org/10.31538/Munaddhomah.V1i1.29
Dewi, M. R. (2022). Kelebihan Dan Kekurangan Project-Based Learning Untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila Kurikulum Merdeka. Inovasi Kurikulum, 19(2), 213–226. Https://Doi.Org/10.17509/Jik.V19i2.44226
Dewi, N., Asifa, S. N., & Zanthy, L. S. (2020). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 48–54. Https://Doi.Org/10.33373/Pythagoras.V9i1.2293
Engkizar, E., Jaafar, A., Sarianto, D., Ayad, N., Rahman, A., Febriani, A., ... & Rahman, I. (2024). Analysis of Quran Education Problems in Majority Muslim Countries. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 3(1), 65-80. https://doi.org/10.24036/insight.v3i1.209
Engkizar, E., Jaafar, A., Taufan, M., Rahman, I., Oktavia, G., & Guspita, R. (2023). Quran Teacher: Future Profession or Devotion to the Ummah?. International Journal of Multidisciplinary Research of Higher Education (IJMURHICA), 6(4), 196-210. https://doi.org/10.24036/ijmurhica.v6i4.321
Florina, N., & Atmazaki, A. (2023). Pengaruh Model Flipped Classroom Dan Motivasi Belajar Terhadap Keterampilan Menulis Proposal Kegiatan Siswa Kelas Xi. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 79–94. Https://Doi.Org/10.30872/Diglosia.V6i1.624
Hamim, A. H., Muhidin, M., & Ruswandi, U. (2022). Pengertian, Landasan, Tujuan Dan Kedudukan Pai Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Dirosah Islamiyah, 4(2), 220–231. Https://Doi.Org/10.47467/Jdi.V4i2.899
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., & Ndraha, L. D. M. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325–332. Https://Doi.Org/10.37905/Aksara.8.1.325-332.2022
Helena, H., Yaswinda, Y., Rahmi, A., Rahmalia, D., Intan, N., & Zeky, S. (2024). Science Learning Model Based on Multisensory-Ecologi of Cognitive and Social Development in Early Chilhood. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 3(2), 96-107. https://doi.org/10.24036/insight.v3i2.202
Hudamahya, A., Putri, A., Rapi Pernandes, R., & Ramadhani, I. R. M. V. (2022). Implementation of the Five Methods in Tahsin Activities at the Quran House Rabbani. Islamic Studies, 2622, 2623-1468. https://doi.org/10.24036/ijmurhica.v5i3.135
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. Https://Doi.Org/10.54437/Irsyaduna.V1i1.236
Hasriadi, H. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif Di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136–151. Https://Doi.Org/10.35438/Inomatika.V1i2.156
Ichsan, F. N. (2021). Implementasi Perencanaan Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Bangsa Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(2), 281–300. Https://Doi.Org/10.47945/Al-Riwayah.V13i2.399
Indrawathi, N. L. P., Dewi, P. C. P., Widiantari, N. L. G., & Vanagosi, K. D. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 5 Kuta Selatan. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(1), 239–247. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.4460837
Irmawati, S., Prasetyo, T., & Hartono, R. (2022). Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Talking Stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Masalah Sosial. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 1(1), 23–31. Https://Doi.Org/10.56855/Jpsd.V1i1.47
Izati, W., Putri, V. M., & Hilmi, H. (2024). Fatherhood: Islamic Psychology And Child Education. Ri’ayatu Al-Qur’an: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–42. Https://Doi.Org/10.62990/Riqu.V6i1.30
Mardiana, D. (2024). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Melalui Program Literasi Baca Di Kelas Va Sd Muhammadiyah Pahandut Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(2), 136–152. Https://Doi.Org/10.69743/Edumedia.V2i2.32
Molan, A. S., Ansel, M. F., & Mbabho, F. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Ketrampilan Berbicara Di Kelas V Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 176–183. Https://Doi.Org/10.37478/Jpm.V1i2.625
Nomor, R., Wenas, J. R., & Pangemanan, A. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Spldv. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(4), 50–58. Https://Doi.Org/10.55606/Khatulistiwa.V2i4.746
Nurhadiyati, A., Rusdinal, R., & Fitria, Y. (2021). Pengaruh Model Project Based Learning (Pjbl) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 327–333. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i1.684
Nurhayati, R. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang–Undang No, 20 Tahun 2003 Dan Sistem Pendidikan Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 57–87. Https://Doi.Org/10.31943/Afkar_Journal.V3i2.123
Nuha, N. U., Faridi, A., & Tobroni, T. (2024). Implementation of the Context, Input, Process, Product Model in Evaluating Islamic Education Institutions. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 3(3). https://doi.org/10.24036/insight.v3i3.195
Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa. Magistra: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101–109. Https://Doi.Org/10.35724/Magistra.V6i2.1801
Panjaitan, B. (2021). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Pengelolaan Proses Pembelajaran Melalui Pelaksanaan Supervisi Akademik. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 37–48. Https://Doi.Org/10.47200/Jnajpm.V6i1.689
Permana, R. A., & Ikasari, D. (2023). Uji Normalitas Data Menggunakan Metode Empirical Distribution Function Dengan Memanfaatkan Matlab Dan Minitab 19. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi, 7(1)). Https://Doi.Org/10.30998/Semnasristek.V7i1.6238
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk, 4(6), 7911–7915. Https://Doi.Org/10.31004/Jpdk.V4i6.9498
Purwadhi, P. (2019). Pembelajaran Inovatif Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Mimbar Pendidikan, 4(1), 21–34. Https://Doi.Org/10.2121/Mp.V4i1.1117
Putri, V. M., & Suryana, D. (N.D.). Dampak Pendapatan Keluarga Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 44–53. Https://Doi.Org/10.22373/Bunayya.V8i1.12255
Rahayu, A., & Fitri, A. (2021). Hakikat Perencanaan Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. Pentas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 36–48. Https://Doi.Org/10.52166/Pentas.V7i1.2201
Rahmad, A., Rahmi, R., Nakita, D. S., Akbar, Z., & Rahman, R. P. I. (2021). Implementation of Learners' Methods of Memorizing the Qur’an at the Dar El-Iman Indonesia Modern Islamic Boarding School. Islamic Studies, 2622, 741x. http://ijmurhica.ppj.unp.ac.id/index.php/ijmurhica
Rahman, I., Nisa, K., & Saputri, R. E. (2020). Seven Students' Activities: A Case Study on Rumah Tahfidz An-Nur Daily Routine and Memorization Levels. International Journal of Multidisciplinary Research of Higher Education (IJMURHICA), 3(3), 110-120. https://doi.org/10.24036/ijmurhica.v3i3.184
Ramadhan, M. F., Siroj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Validitas And Reliabilitas. Journal On Education, 6(2), 10967–10975. Https://Doi.Org/10.31004/Joe.V6i2.4885
Ramadhana, N., Prawira, M. R., & Syukri, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dan Puzzle Terhadap Life Skill Dan Hasil Belajar Mahasiswa Universitas Sulawesi Barat. Indonesian Journal Of Educational Science (Ijes, 2(1), 30–35. Https://Doi.Org/10.31605/Ijes.V2i1.506
Rambe, S. K., Jf, N. Z., Albi, N. A., & Pratama, Y. (2022). Ruang Lingkup Dan Pelatihan Keprofesian Guru Pendidikan Agama Islam. Abdi Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 22–26. Https://Doi.Org/10.61253/Abdicendekia.V1i1.32
Ristanti, O., Suri, A., Choirrudin, C., & Dinanti, L. K. (2020). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional Telaah Terhadap Uu No. 20 Tahun 2003. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 152–159. Https://Doi.Org/10.32832/Tawazun.V13i2.2826
Rizal, A. S. (2023). Inovasi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Era Digital. Attanwir: Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(1), 11–28. Https://Doi.Org/10.53915/Jurnalkeislamandanpendidikan.V14i1.329
Saputra, D. D., Tahir, M., & Ermiana, I. (2022). Pengaruh Metode Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Ipa Peserta Didik Kelas V Di Sdn 12 Ampenan Tahun Ajaran 2021. Jurnal Ilmiah Pendas: Primary Educational Journal, 3(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.29303/Pendas.V3i1.84
Sayekti, S. P., Dahlan, Z., & Al-Faruqi, M. F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pai. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(2), 232–245. Https://Doi.Org/10.47467/Jdi.V3i2.365
Wasis, S. (2022). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 9(2), 36–41. Https://Doi.Org/10.51747/Jp.V9i2.1078
Yam, J. H., & Taufik, R. (2021). Hipotesis Penelitian Kuantitatif. Perspektif: Jurnal Ilmu Administrasi, 3(2), 96–102. Https://Doi.Org/10.33592/Perspektif.V3i2.1540
Yetmi, F., Harahap, F. S. D., & Lestari, W. (2021). Analisis Faktor Yang Memengaruhi Konsumsi Fast Food Pada Siswa Di Sma Cerdas Bangsa Kabupaten Deli Serdang Tahun 2020. Studia: Jurnal Hasil Penelitian Mahasiswa, 6(1), 24–47. Https://Doi.Org/10.32923/Stu.V6i1.2021
Zubaidillah, M. H., & Nuruddaroini, M. A. S. (2019). Analisis Karakteristik Materi Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Jenjang Sd, Smp Dan Sma. Addabana: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 1–11. Https://Doi.Org/10.47732/Adb.V2i1.95
References
Adnyana, M. E. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Stad Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar. Indonesian Journal Of Educational Development (Ijed, 1(3), 496–505. Https://Doi.Org/10.47467/Mk.V20i2.643
Ali, A. M., Satriawati, S., & Nur, R. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Menggunakan Metode Eksperimen Kelas Vi Sekolah Dasar. Ptk: Jurnal Tindakan Kelas, 3(2), 114–121. Https://Doi.Org/10.53624/Ptk.V3i2.150
Anitasari, R. W., & Utami, R. D. (2022). Implementasi Media Articulate Storyline Dalam Pembelajaran Sebagai Penunjang Pelaksanaan Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5926–5935. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i4.3167
Anwar, M. (2021). Kaidah Fiqih Bila Yang Halal Bercampur Dengan Yang Haram. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 20(2), 186–200.
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis Atas Model Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam. Tarbawy: Indonesian Journal Of Islamic Education, 6(1), 19–32. Https://Doi.Org/10.17509/T.V6i1.20569
Azizah, N., & Nugraha, A. W. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Paikem Didukung Model Talking Stickterhadap Hasil Belajar Siswadalam Pembelajaran Tematik Studi Pada Siswakelasv Di Sdn 1 Moyoketen Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 4(02). Https://Doi.Org/10.29100/Jpsd.V4i02.1386
Batubara, Y. A., Farhanah, J., Hasanahti, M., & Apriani, A. (2022). Pentingnya Layanan Bimbingan Konseling Bagi Peserta Didik. Al-Mursyid: Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan Dan Konseling Islam (Ikabki, 4(1). Https://Doi.Org/10.30829/Mrs.V4i1.1197
Dwijayanti, R., & Syafril, S. (2024). An Analysis of Linguistic Intelligence in Gifted and Talented Children of Muslim Schools. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 3(3). https://doi.org/10.24036/insight.v3i3.185
Darim, A. (2020). Manajemen Perilaku Organisasi Dalam Mewujudkan Sumber Daya Manusia Yang Kompeten. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 22–40. Https://Doi.Org/10.31538/Munaddhomah.V1i1.29
Dewi, M. R. (2022). Kelebihan Dan Kekurangan Project-Based Learning Untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila Kurikulum Merdeka. Inovasi Kurikulum, 19(2), 213–226. Https://Doi.Org/10.17509/Jik.V19i2.44226
Dewi, N., Asifa, S. N., & Zanthy, L. S. (2020). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 48–54. Https://Doi.Org/10.33373/Pythagoras.V9i1.2293
Engkizar, E., Jaafar, A., Sarianto, D., Ayad, N., Rahman, A., Febriani, A., ... & Rahman, I. (2024). Analysis of Quran Education Problems in Majority Muslim Countries. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 3(1), 65-80. https://doi.org/10.24036/insight.v3i1.209
Engkizar, E., Jaafar, A., Taufan, M., Rahman, I., Oktavia, G., & Guspita, R. (2023). Quran Teacher: Future Profession or Devotion to the Ummah?. International Journal of Multidisciplinary Research of Higher Education (IJMURHICA), 6(4), 196-210. https://doi.org/10.24036/ijmurhica.v6i4.321
Florina, N., & Atmazaki, A. (2023). Pengaruh Model Flipped Classroom Dan Motivasi Belajar Terhadap Keterampilan Menulis Proposal Kegiatan Siswa Kelas Xi. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 79–94. Https://Doi.Org/10.30872/Diglosia.V6i1.624
Hamim, A. H., Muhidin, M., & Ruswandi, U. (2022). Pengertian, Landasan, Tujuan Dan Kedudukan Pai Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Dirosah Islamiyah, 4(2), 220–231. Https://Doi.Org/10.47467/Jdi.V4i2.899
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., & Ndraha, L. D. M. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325–332. Https://Doi.Org/10.37905/Aksara.8.1.325-332.2022
Helena, H., Yaswinda, Y., Rahmi, A., Rahmalia, D., Intan, N., & Zeky, S. (2024). Science Learning Model Based on Multisensory-Ecologi of Cognitive and Social Development in Early Chilhood. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 3(2), 96-107. https://doi.org/10.24036/insight.v3i2.202
Hudamahya, A., Putri, A., Rapi Pernandes, R., & Ramadhani, I. R. M. V. (2022). Implementation of the Five Methods in Tahsin Activities at the Quran House Rabbani. Islamic Studies, 2622, 2623-1468. https://doi.org/10.24036/ijmurhica.v5i3.135
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. Https://Doi.Org/10.54437/Irsyaduna.V1i1.236
Hasriadi, H. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif Di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136–151. Https://Doi.Org/10.35438/Inomatika.V1i2.156
Ichsan, F. N. (2021). Implementasi Perencanaan Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Bangsa Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(2), 281–300. Https://Doi.Org/10.47945/Al-Riwayah.V13i2.399
Indrawathi, N. L. P., Dewi, P. C. P., Widiantari, N. L. G., & Vanagosi, K. D. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 5 Kuta Selatan. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(1), 239–247. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.4460837
Irmawati, S., Prasetyo, T., & Hartono, R. (2022). Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Talking Stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Masalah Sosial. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 1(1), 23–31. Https://Doi.Org/10.56855/Jpsd.V1i1.47
Izati, W., Putri, V. M., & Hilmi, H. (2024). Fatherhood: Islamic Psychology And Child Education. Ri’ayatu Al-Qur’an: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–42. Https://Doi.Org/10.62990/Riqu.V6i1.30
Mardiana, D. (2024). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Melalui Program Literasi Baca Di Kelas Va Sd Muhammadiyah Pahandut Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(2), 136–152. Https://Doi.Org/10.69743/Edumedia.V2i2.32
Molan, A. S., Ansel, M. F., & Mbabho, F. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Ketrampilan Berbicara Di Kelas V Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 176–183. Https://Doi.Org/10.37478/Jpm.V1i2.625
Nomor, R., Wenas, J. R., & Pangemanan, A. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Spldv. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(4), 50–58. Https://Doi.Org/10.55606/Khatulistiwa.V2i4.746
Nurhadiyati, A., Rusdinal, R., & Fitria, Y. (2021). Pengaruh Model Project Based Learning (Pjbl) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 327–333. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i1.684
Nurhayati, R. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang–Undang No, 20 Tahun 2003 Dan Sistem Pendidikan Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 57–87. Https://Doi.Org/10.31943/Afkar_Journal.V3i2.123
Nuha, N. U., Faridi, A., & Tobroni, T. (2024). Implementation of the Context, Input, Process, Product Model in Evaluating Islamic Education Institutions. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 3(3). https://doi.org/10.24036/insight.v3i3.195
Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa. Magistra: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101–109. Https://Doi.Org/10.35724/Magistra.V6i2.1801
Panjaitan, B. (2021). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Pengelolaan Proses Pembelajaran Melalui Pelaksanaan Supervisi Akademik. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 37–48. Https://Doi.Org/10.47200/Jnajpm.V6i1.689
Permana, R. A., & Ikasari, D. (2023). Uji Normalitas Data Menggunakan Metode Empirical Distribution Function Dengan Memanfaatkan Matlab Dan Minitab 19. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi, 7(1)). Https://Doi.Org/10.30998/Semnasristek.V7i1.6238
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk, 4(6), 7911–7915. Https://Doi.Org/10.31004/Jpdk.V4i6.9498
Purwadhi, P. (2019). Pembelajaran Inovatif Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Mimbar Pendidikan, 4(1), 21–34. Https://Doi.Org/10.2121/Mp.V4i1.1117
Putri, V. M., & Suryana, D. (N.D.). Dampak Pendapatan Keluarga Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 44–53. Https://Doi.Org/10.22373/Bunayya.V8i1.12255
Rahayu, A., & Fitri, A. (2021). Hakikat Perencanaan Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. Pentas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 36–48. Https://Doi.Org/10.52166/Pentas.V7i1.2201
Rahmad, A., Rahmi, R., Nakita, D. S., Akbar, Z., & Rahman, R. P. I. (2021). Implementation of Learners' Methods of Memorizing the Qur’an at the Dar El-Iman Indonesia Modern Islamic Boarding School. Islamic Studies, 2622, 741x. http://ijmurhica.ppj.unp.ac.id/index.php/ijmurhica
Rahman, I., Nisa, K., & Saputri, R. E. (2020). Seven Students' Activities: A Case Study on Rumah Tahfidz An-Nur Daily Routine and Memorization Levels. International Journal of Multidisciplinary Research of Higher Education (IJMURHICA), 3(3), 110-120. https://doi.org/10.24036/ijmurhica.v3i3.184
Ramadhan, M. F., Siroj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Validitas And Reliabilitas. Journal On Education, 6(2), 10967–10975. Https://Doi.Org/10.31004/Joe.V6i2.4885
Ramadhana, N., Prawira, M. R., & Syukri, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dan Puzzle Terhadap Life Skill Dan Hasil Belajar Mahasiswa Universitas Sulawesi Barat. Indonesian Journal Of Educational Science (Ijes, 2(1), 30–35. Https://Doi.Org/10.31605/Ijes.V2i1.506
Rambe, S. K., Jf, N. Z., Albi, N. A., & Pratama, Y. (2022). Ruang Lingkup Dan Pelatihan Keprofesian Guru Pendidikan Agama Islam. Abdi Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 22–26. Https://Doi.Org/10.61253/Abdicendekia.V1i1.32
Ristanti, O., Suri, A., Choirrudin, C., & Dinanti, L. K. (2020). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional Telaah Terhadap Uu No. 20 Tahun 2003. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 152–159. Https://Doi.Org/10.32832/Tawazun.V13i2.2826
Rizal, A. S. (2023). Inovasi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Era Digital. Attanwir: Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(1), 11–28. Https://Doi.Org/10.53915/Jurnalkeislamandanpendidikan.V14i1.329
Saputra, D. D., Tahir, M., & Ermiana, I. (2022). Pengaruh Metode Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Ipa Peserta Didik Kelas V Di Sdn 12 Ampenan Tahun Ajaran 2021. Jurnal Ilmiah Pendas: Primary Educational Journal, 3(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.29303/Pendas.V3i1.84
Sayekti, S. P., Dahlan, Z., & Al-Faruqi, M. F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pai. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(2), 232–245. Https://Doi.Org/10.47467/Jdi.V3i2.365
Wasis, S. (2022). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 9(2), 36–41. Https://Doi.Org/10.51747/Jp.V9i2.1078
Yam, J. H., & Taufik, R. (2021). Hipotesis Penelitian Kuantitatif. Perspektif: Jurnal Ilmu Administrasi, 3(2), 96–102. Https://Doi.Org/10.33592/Perspektif.V3i2.1540
Yetmi, F., Harahap, F. S. D., & Lestari, W. (2021). Analisis Faktor Yang Memengaruhi Konsumsi Fast Food Pada Siswa Di Sma Cerdas Bangsa Kabupaten Deli Serdang Tahun 2020. Studia: Jurnal Hasil Penelitian Mahasiswa, 6(1), 24–47. Https://Doi.Org/10.32923/Stu.V6i1.2021
Zubaidillah, M. H., & Nuruddaroini, M. A. S. (2019). Analisis Karakteristik Materi Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Jenjang Sd, Smp Dan Sma. Addabana: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 1–11. Https://Doi.Org/10.47732/Adb.V2i1.95
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eko Alfaridzi, Fauzan Azima, Gebi Sintia Dwi, Erizal Erizal, Metriadi Metriadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.